h1

Naaien voor beginners: een rokske

januari 18, 2010

Het begon dus met zeeën van tijd, het stoffenspektakel, de kringwinkel en een buit leuke stofkes.
Mijn kennis over naaien was in september nog onbestaande. Hoewel… ooit, in een heel ver verleden (het 4de lj in de lagere school) heb ik op school eens een kikker genaaid die opgevuld werd met rijst. Ik herinner me nog de “voor achter steek” en heel wat hulp van “la mama” want dat ging toch niet zo snel vooruit…
Om een knoop aan te naaien, een luske vast te naaien, een zoomke hier en daar,… werd steevast een beroep gedaan op (schoon)moeder.

Na wat gezoek en gedoe schreef ik me ergens eind november in voor een naaicursus op donderdagvoormiddag. Een leuke bende dames tussen de 32 en 69 jaar. Ik ben dus echt de snotter / beginneling. Heel grappig!
Ik dacht zo snel vanalles en nog wat te naaien, aja in blogland volgen de creaties elkaar in sneltempo op. Maar hier is dat toch een heel stuk minder.

De naailessen zijn plezant. Ieder maakt zijn eigen ding. Er wordt heel wat getetterd en gelachen en da’s ook belangrijk. We hebben geen verplichte schorttoestanden en een juf die duidelijk weet waar ze over spreekt. Na wat oefenen op papier mocht ik starten met wat ik wou.
Het werd dus een rokje voor dochterlief met een heel goedkoop stofke uit de kringwinkel. Ik hoopte het klaar te hebben voor de feestdagen, maar helaas….

Om te beginnen werd ik al helemaal tureluut van het patroon. Ik vind die boekskes duidelijk niet geschreven voor beginners en vraag me ook af hoe iemand dat zonder “hulplijnen” kan.
De uitwerking van hetgeen ik gekozen had uit het boekje was maar niets… Ik kon het kinderrokje bijna zelf aandoen, zo groot was het… Het zou dan helemaal “opgestropt” moeten worden, maar door de stugheid van de stof was dat niet mooi.
En dus toverde “de juf” het in overleg met mij om tot iets anders (ze had heel wat ideeën waar ik dan uit mocht kiezen). Wat plooikes voor- en achteraan en voila…
Pas op, deze ingrepen zorgden er wel voor dat hetgeen ik al had gedaan “verloren” werk was. Maar goed, oefenen moet ik toch en naaien is vooral geduld hebben…

Ik moet zeggen, ik ben blij dat het klaar is!

En waarom heeft het zo lang geduurd?
Sja, ik heb toch heel wat stommiteiten uitgehaald: mijn draad de helft van de tijd kwijt zijn en dus opnieuw moeten in de machine steken, vergeten hoe dat ook alweer moest, alles kantjes zigzaggen kwestie dat ik dat ook wat kon oefenen, vergeten hechten, naaien met een leeg spoeleke, een spoeleke moeten vullen met draad en vergeten hoe dat moet, voor- en achterkant van rokje aan elkaar naaien, naaien zonder draad (spoeleke leeg), scheef naaien en dus draad er uit trekken en moeten herbeginnen, vergeten af te spelden hoe lang het rokje moest zijn en dus niet verder kunnen, op zoek naar allerlei materiaal (elastiek, juiste kleur draad,…), niet eens weten hoe ik een knoop aan een werkske moet zetten enz enz enz

Dochterlief zei: “mama, zo een rokske maken duurt wel lang hé. Je had toch gezegd dat het bijna klaar was.” Sja… ik dacht eerlijk gezegd ook wel dat dat sneller zou gaan…
Maar toen het eenmaal klaar was riep ze: “Ooooo mama, zo mooi. Dank u wel, dank u wel” (drama, ‘t zit in haar bloed denk ik :) )

Daar thuis aan werken, dat durf ik zo precies nog niet te goed. Ik heb ook geen eigen naaimachine, omdat ik echt niet weet wat ik moet kopen. Ik verdwaal in het aanbod en heb moeite om appels en peren te vergelijken… Als er iemand een gouden tip heeft?
Pas op, ik heb een naaimachine in bruikleen, maar dat is zo een stuk “antiek” dat ik er met moeite mee durf te experimenteren. Dus werkte ik enkel nog maar in de les aan mijn eerste creatie…

En momenteel ben ik overgeschakeld naar iets “eenvoudigers” (allez dat hoop ik toch): het kringloop zakjes project van eloleo. Meteen ook het eerste wat ik maak met een internethandleiding. Ik ben benieuwd wanneer het klaar zal zijn…

15 reacties

  1. Het rokje ziet er heel mooi uit! Het heeft dan misschien lang geduurd, maar het is je toch gelukt he!
    JE hebt gelijk, hier in blogland zijn er een paar krakken. Ik ben ook aan het stikken, maar maak ook nog niet zulke creaties hoor! Alles rustig aan! :-)


  2. Prachtig rokje! En een heel mooie stof.

    En oefening baart kunst.


  3. awel proficiat ‘t is een heel schoon rokske geworden!
    goed idee trouwens om te oefenen met het kringloop-zakjes project, zo kan je de super naaimachine van uw moemoe goed leren kennen ;-)


  4. Mooi! Volgt er ook nog een actiefotootje?

    Wat betreft patronen die goed uitgelegd zijn: die van Oliver+S (uit de Vermiljoenshop) zijn een aanrader!


    • @ miestaflet: een actiefoto?
      en die patronen waar kan je die precies terugvinden dan?


  5. Hahaha! Dit is precies een beschrijving van mijn eerste naailessen. Ik ben er na drie jaar mee gestopt. Enerzijds uit tijdsgebrek (nummer 4 was op komst) en omdat we niet meer mochten kiezen wat we maakten, anderzijds omdat het werkstuk uiteindelijk dikwijls duurder was (stof, garen, knoopje, enzovoort) dan een kledingstuk in een winkel. Maar als ik al die creaties in blogland zie, kriebelt het telkens weer. En hey, die ‘antieke’ naaimachines zijn soms degelijker dan modernere toestellen. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. Ik mis mijn antiek toestel nog altijd. (Mijn moeder heeft het teruggeëist.)
    Ik vind dat rokje trouwens heel geslaagd!


    • @ lichtindeduisternis: ja echt goedkoop is naaien niet, zeker als je begint heb je een heleboel spullen nodig…
      Maar ik vind het nog steeds plezant. Gelukkig ;)


  6. Ik zou ook dolgraag kunnen naaien. Ik doe ook steeds beroep op m’n mama voor een zoomke hier of daar, maar hoe leuk zou het niet zijn om dat zelf te kunnen en om die leuke dingetjes uit “blogland” of uit één of ander boekske te kunnen namaken. Ik ben stiekem een beetje jaloers op je, omdat jij je wél inschreef voor die naailessen. Super van je! En dat rokje: heel erg leuk. Post je ook een foto van Isla met het rokje aan? ;-)


  7. Amai Maaike! Super goed gedaan! Echt knap.


  8. Ik zou toch even proberen op je bruikleenmachine. De antieke gevallen zijn echt wel stevig. k zou alleszins geen goedkoop nieuw kopen.
    En euh, het eerste gaat altijd traag en in de les zeker. Gewoon even de 1-bollekes in de knippie.
    Ik ben ook net begonnen met de naailes en heb zelf beetje uitgekiemd wat ik zeker moest leren in de les. Alle basisstukken en dan goed genoteerd in welke volgorde je ze in mekaar naaide. En dan in elk van die modellen dingen die ik nog niet kon. Rimpelen, knoopsgat, blinde rits.
    Zo heb je op 3 maand de nodige basis…


  9. ik moet lachen als ik dit lees ;-)
    Die Isla is toch zo grappig, maar ‘t resultaat mag gezien worden zenne. Ik wil ook wel ne foto met model.


  10. Maaike,
    Da hebde gij knap gemaakt ! Echt waar. Da’s tof hè zo’n naailes met allemaal kakelende vrouwen. :-)

    Ik heb thuis nog een patroon van een overgooi-jurkje. Ik vermoed voor een leeftijd van 5 jaar.
    Kan je er iets mee?

    Hoe heet je juf? Want de mijne was van jou kanten. Balen denk ik.


  11. Tof tof tof! Ziet er niet meteen het gemakkelijkste model uit om mee te beginnen. Ik kan me dus goed voorstellen dat dat wel wat langer heeft geduurd. Maar het resultaat is echt mooi. En ‘t staat Isla zo mooi.
    Ik droom ervan om op zo’n ‘antieken’ machine te stikken. Zoals hier boven werd aangehaald: die doen het vaak beter dan nieuwe modellen.


  12. hallo, ik zoek iemand die mij enkele prive lessen naaien wilt geven in de omgeving mol


  13. halloo,
    weet iemand een winkel waar je mooie vintage, schattige en/of goedkope stofjes kan kopen?



Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 38 andere volgers

